Automobilio nuoma Maroke ir vairavimo kultūros ypatumai. Išsamus gidas

Automobilio nuoma Maroke, vairavimo kultūra ir eismas kiek skiriasi nuo mums įprastų Vakarietiškų taisyklių. Tačiau taisyklės visur išlieka tos pačios, tik Maroke jų retai laikomasi. Įdomus faktas – nors eismas šioje šalyje kiek chaotiškas, vairuotojai gerbia vieni kitus, ir avarijų pamatysi retai. Maroke taip pat egzistuoja ne viena nerašyta vairavimo taisyklė, kurią taip pat paminėsiu šiame straipsnyje. 

Kaip pavyzdį galiu imti save. Nors vairavimo teises Lietuvoje buvau išsilaikiusi labai seniai, neturėjau jokios vairavimo praktikos (išskyrus iš tėvų Pavydų kaimo į Kelmę, link kurios veda tiesus, beveik be jokio eismo kelias). Po truputį pradėjau praktikuotis vairuoti Marakeše, o kad jausčiausi geriau, dar pasiėmiau ir vairavimo pamokas viešėdama Lietuvoje. Mano instruktorius Vilniuje buvo pakraupęs matydamas, kad ne visada stoju prie pėsčiųjų perėjos, be signalo manevruoju tarp eismo juostų ar  užlindinėju kitiems automobiliams už nosies.

Paaiškinau, kad taip visi vairuoja Maroke, prašiau pamokyti paralelinio automobilio parkavimo, nes čia dauguma parkuojasi būtent taip gatvėse. Nors jau tikrai gerai nardau Maroko keliuose, tikrai bijočiau grįžus į Lietuvą sėsti už vairo. Reiktų nemažai laiko persiorientuoti prie visų taisyklių laikymosi 🙂

automobilio nuoma maroke

Užsisakykite konsultaciją

Planuojate kelionę į Maroką? Užsisakykite privačią video konsultaciją, kuri padės jums nepasiklįsti informacijos gausoje, sutaupys daug laiko bei leis jaustis saugiems. Gyvenu Marakeše nuo 2015 metų, pasinaudokite mano patirtimi.

Grįžtant prie mano pavyzdžio, į Marakešo gatves nėriau vos po keleto vairavimo pamokų, tačiau to tikrai nerekomenduoju jums, ypač su nuomota mašina. Vairuojant Maroke svarbiausia greita reakcija, situacijos įvertinimas ir budrumas. Įsivaizduokite vairavimą gatve, kurioje šalia jūsų iš visų pusių (bent jau Marakeše) laviruoja motoroleriai, bet kur per gatvią vaikšto pėstieji – jei skamba baugokai, vairavimą perduokite savo kolegai arba samdykitės transportą su vairuotoju. Beje, Kasablanka miestas Maroke garsėja savo išprotėjusiu eismu ir labai nemandagiais vairuotojais, todėl patariu ten išvis nevažiuoti. Jau neminint ten esančių amžinų kamščių. Vairuotojai kituose Maroko miestuose yra mandagesni ir laikosi (dažniau) eismo taisyklių.

Vairavimo teisės Maroke

Lietuviai turistai, čia esantys su 90 dienų viza, Maroke gali vairuoti su Lietuvoje išduotu vairavimo pažymėjimu, jokio tarptautinio pažymėjimo atskirai užsisakyti nereikia. Nepamirškite, kad jei Maroke norite būti ilgiau nei 90 dienų, turite bent dienai palikti šalį ir čia grįžti. Nesvarbu kiek laiko būnate Maroke, visuomet kol teisiškai čia esate turistas, galite vairuoti su lietuvišku vairuotojo pažymėjimu. Nepamirškite, kad automobilio nuoma Maroke labai priklauso nuo jūsų vairavimo patirties, jei teises turite įsigiję neseniai, automobilių nuomos punktai Maroke jums sunkiau išnuomos automobilį arba paprašys didesnio užstato.

Kodėl pabrėžiu kad lietuviai turistai? Nes jei tampate nuolatiniu Maroko gyventoju (įgyjate residence permit – carte de séjour), pagal šalies įstatymus privalote per metus laiko pakeisti savo lietuvišką vairuotojo pažymėjimą į marokietišką. Tai padaryti galite tik iš naujo išlaikę vairavimo egzaminą Maroke. Šį įstatymą Maroko valdžia priėmė 2010 metais, taip sukeldama galvos skausmą ne vienam čia oficialiai gyvenančiui užsieniečiui. Vairuotojo pažymėjimą be egzamino laikymo į marokietišką gali išsikeisti tik tam tikrų šalių gyventojai, tačiau lietuviams tenka išlaikyti egzaminą prancūzų arba arabų kalbomis. Nesusimaišykite, šioje pastraipoje minima info galioja tik jei tampate oficialu Maroko gyventoju. Visi kiti turistai gali laisvai vairuoti su lietuviškomis vairavimo teisėmis. 

Keliaujate į Maroką su automobiliu iš Lietuvos? 

Iš bet kokios Europos ar kitos pasaulio šalies į Maroką savo automobiliu atvykę keliautojai savo užsieninę transporto priemonę čia galite laikyti ne ilgiau nei 6 mėnesius per metus. Palyginimui, keliautojas oficialiai vienu metu gali išbūti 3 mėnesius, po to išvykti iš šalies tik dienai ir vėl grįžti, taip dar kartą prasitęsiant 3 mėnesių laikotarpį. Tuo tarpu automobiliams ši taisyklė negalioja. 

Atvykus į Maroką savo automobiliu, pasienyje jis bus automatiškai priregistruotas prie jūsų paso. Vadinasi, iš šalies negalėsite išvykti be savo automobilio, o jei nuspręsite namo grįžti lėktuvu, pasienyje privalėsite įrodyti, kad automobilis neparduotas, gali tekti parodyti jo raktelius ar kitus dokumentus. Kažkada esu padėjusi lietuviams, kurie į Maroką atvyko senu automobiliu, ir nusprendė jį čia parduoti ir namo grįžti lėktuvu. Gudrus planas, tačiau Maroke beveik neįmanoma parduoti automobilių su užsienietiškais numeriais, ypač senų modelių. Todėl automobilio nuoma Maroke – dažniausiai geriausia išeitis.

Naujus automobilius dar galite bandyti, bet kažin ar kas pirks, nes muito mokesčiai įvežtiniam transportui beprotiškai dideli.  Po mano konsultacijos, lietuviai nusprendė palikti automobilį saugomojoje aikštelėje, ir grįžti vėliau pasiimti į Lietuvą. Žinoma, oro uoste turėjo įrodyti, kad automobilis neparduotas etc. Ir, spėti grįžti kol nesibaigė 6 mėnesių automobilio stovėjimo Maroke laikotarpis. Plačiau apie automobilių pirkimo taisykles Maroke esu aprašiusi savo anglų kalba rašytame straipsnyje How to buy a car in Morocco?. 

Automobilio nuoma Maroke

Automobilio nuoma Maroke – nesudėtingas procesas, tik pasirinkite gerus nuomotojus. Taip pat, automobilio nuoma Maroke užsiima daugybė agentūrų, tad labai sunku išsirinkti geriausią. Jei nusprendėte nuomotis automobilį Maroke, tai galite iš anksto padaryti tiek internetu, tiek jau atvykę vietoje. Privalumas užsisakant iš anksto internetu per automobilių nuomos puslapius – sutaupysite, tačiau gali tekti palikti nemažą užstatą. Kartais nuomos kompanija jūsų banko kortelėje gali užšaldyti ir iki 10000-2000 eurų užstatą. Nuomojantis automobilį vietoje, dažnai galima susitarti dėl mažesnio užstato, užstato grynaisiais arba jei esate labai geras ir patikimas vairuotojas, kartais vietoj užstato užtenka palikti savo pasą.

Išsinuomoję automobilį, būtinai jį apžiūrėkite, nufotografuokite ir nuomos punkto agentui parodykite visus įbrėžimus etc. Geriausia, nusiųskite jam viską Whatsapp žinute, kad pridavus automobilį niekas nesikabinėtų, kad šie įbrėžimai yra jūsų darbas.

Sulaukiu daug klausimų dėl automobilių nuomos Maroke draudimo – iškart sakau, čia vadinamasis pilnas/Kasko draudimas gal galioja teoriškai, tačiau ne praktiškai. Nuomotam automobiliui Maroke suteikiamas paprastas draudimas, apmokantis žalą (priklausomai nuo kontrakte numatyto stogo) tik tada, jei avarija įvyko ne dėl jūsų kaltės. Tad jei bevažiuojant sprogo padanga – turėsite autoservise ją patys pasikeisti ir apmokėti. Padangos Maroke dėl karščių susidėvi daug greičiau, todėl prieš nuomodamiesi automobilį Maroke, būtinai jas apžiūrėkite, įsitikinkite, kad automobilis turi visus reikiamus padangos keitimo įrankius, liemenę.

Labai džiaugiuosi atradusi patikimą automobilių nuomos partnerį Maroke, Marakeše. Todėl jei ieškote, kur išsinuomoti automobilį Marakeše ar kituose miestuose, rašykite man. Nuomodamiesi per patikimą, mano rekomenduojamą partnerį, išvengsite problemų, jums bus duodamos geresnės sąlygos ir pasitikima, vien dėl to, kad jie pasitikimi manimi ir mano keliautojais iš Lietuvos.

IŠSINUOMOK AUTOMOBILĮ PAS MANO PATIKIMĄ NUOMOS AGENTĄ MARAKEŠE (pristatymas ir į kitus miestus).

Daugiau informacijos čia arba rašykite man whatsapp žinutę +212695274252

automobilio nuoma maroke

Kuras ir degalinės Maroke

1 DH (MAD) = beveik 1 euras

Kuras Maroke kainuoja pigiau nei Lietuvoje, tačiau nuo 2022 metų birželio, kaip ir visame pasaulyje, kuro kainos smarkiai pakilo. Jei neketinate keliauti po kalnus ir tolimas vietas, geriausia nuomotis mažesnį automobilį, varomą dyzeliu, taip jums kelionė bus pigesnė.

(2022-10-31)
Litras benzino kainuoja: 15,74 DH
Litras dyzelio  kainuoja: 14,90 DH

Maroke visur pilna degalinių, dauguma jų modernios, su atskiromis kavinėmis. Taip pat daugumoje degalinių galima atsiskaityti banko kortele. Skirtingai nei Europoje, Maroke degalinėse kurą jums užpils ten dirbantys vyrai, jums to daryti patiems nereikia. Papildomai mokėti arbatpinigių už šią paslaugą darbuotojui nereikia, ten tiesiog tokia sistema.

Atvažiavę į degalinę, privažiuokite prie kuro stotelės (dažnai pats darbuotojas pamoja ranka), pasakykite už kiek dirhamų norite kuro ir atidarykite kuro įpylimo dureles. Viskas, sumokate, nereikia išlipti net iš automobilio. Labai dažnai bepilant kuro darbuotojas jums ir langus nuvalo (net nepaklausęs), tokiu atveju reiktų palikti keletą dirhamų arbatpinigių. Arba pamatę, kad langai valomi, išart prašykite sustoti. 

Parkavimasis

Gatvės

Maroke automobilių parkavimo sistema yra kitokia nei Europoje. Daugumoje Maroko miestų, išskyrus didžiuosius Kasablanką ir Rabatą, gatvėse dirba parkavimosi prižiūrėtojai, kurie padeda gatvėje prisiparkuoti ir saugo automobilius. Jie dažniausiai dėvi ryškių spalvų liemenes. Jiems reikia mokėti, bent jau daugumoje mieste, 2 DH už parkavimąsi dieną (nesvarbu kiek valandų) ir 3 DH už automobilio priežiūrą naktį. Jei automobilį paliekate ilgiau nei dienai, informuokite prižiūrėtoją ir paklauskite kainos. Kai kuriuose miestuose, ypač kurortiniuose kaimuose, parkavimosi gatvėse kaina kiek didesnė, dažniausiai būna parašyta, arba rekomenduoju visuomet pasiklausti.  Jei mašina labai purvina, galite paprašyti prižiūrėtojo ją nuplauti, arba jie patys pasisiūlo. Automobilio plovimas dažniausiai kainuoja 20dh (jei tik laukas), jei su vidumi plovykloje – apie 40DH. 

Jei su automobiliu vykstate į restoraną ar naktinį klubą, jie dažniausiai turi savo automobilių parkavimosi servisą, už kurį, priklausomai nuo vietos, tenka sumokėti 10-20 Dirhamų. Daugumoje centrinių gatvių Kasablankoje ir Rabate gatvėse yra mokėjimo automatai. 

Beje, Maroko gatvėse dominuoja  lygiagretus parkavimas, tarpai tarp transporto priemonių ypač maži, o prisiparkuoti visuomet padeda prižiūrėtojas. Mano patarimas, pamatę norimą laisvą parkavimosi vietą pirmiausia pasižvalgykite ar yra prižiūrėtojas. Niekuomet nepalikite priparkuotos mašinos, jei prižiūrėtojas jūsų nemato. Būtinai jį suraskite ir bent pamojuokite. Kai kuriuose mažesniuose Maroko miestuose, kur eismas nedidelis, gatvėse nerasite nei mokėjimo automatų, nei parkavimosi vyrukų. Tuomet, vadinasi galime prisipakuoti nemokamai. 

Automobilių stovėjimo aikštelės

Maroke galima parkuotis ne tik gatvėse, bet ir specialiose stobėjimo aikštelėse. Jas pažinsite iš mėlynai užrašytų P ženklų. Juose stovėjimo kainos dažnai būna fiksuotos ir užrašytos, arba būtinai pasiklauskite prieš palikdami automobilį. Jei automobilį aikštelėje norite palikti tik keletui valandų, kainų bus didesnė, nei parkavimasis gatvėje. Tačiau man asmeniškai parkavimasis aikštelėse visuomet daug saugesnis ir paprastesnis, tik tiek, kad jas sunkiau rasti. 

Rakto atidavimas

Rakto atidavimo aspektą noriu būtinai paminėti. Kartais, ypač populiariose stovėjimo aikštelėse, ar net gatvėse, kur didelis srautas automobilių ir ypač vėlai vakarais, kuomet visi eina į restoranus, prižiūrėtojas paprašys jus palikti automobilio raktą, jei prireiktų perrikiuoti mašinas, jas perstatyti ar leisti kitoms išvažiuoti. Tai labai normali praktika Maroke, bet jei nesijaučiate jaukiai palikdami raktą, ieškokite kitos parkavimosi vietos. 

Policija

Kaip ir kiekvienoje šalyje, taip ir Maroke, policija ne vienam vairuotojui gali sukelti galvos skausmą. Bendrai, policija Maroke nėra piktybiška, su keliautojais net ir draugiškesnė nei su vietiniais. Maroke visi myli turistus, nenori, kad šalis paliktų blogą įspūdį.

Maroke policija labai kabinėjasi, jei gale sėdintys keleivia nėra užsisegę apsaugos diržų (važinėjant už miesto, iš vieno kaimo į kitą). Bauda už gale neužsegtą keleivio diržą – apie 300 dh. Dauguma policijos pareigūnų kalba tik prancūziškai arba arabiškai, todėl bendravimas ne visuomet bus paprastas.

Keliai

Kelių infrastruktūra Maroke yra tikrai gerai išvystyta, važiuojant į didžiuosius miestus visuomet galite rinktis mokamas magistrales. Štai į tą pačią Essaouirą iš Marakešo galite važiuoti tiek paprastu keliu, kuris bus daug lėtesnis, arba magistrale, kurioje greitis – 110km/h.  

Šiame puslapyje Adm.co.ma/fr/ galite paskaičiuoti Maroko mokamų magistralių atkarpų kainas. Pvz., nuo Marakešo iki Agadiro magistralė kainuoja 72 DH, nuo Tangier iki Marakešo 217 DH etc.  Už magistrales mokama specialiuose prie įvažiavimo į jas stovinčių punktų, galima mokėti tiek grynais, tiek kortele. 

Rabatas

Vairavimo kultūra

Dabar pakalbėkime apie įdomiausią vairavimo Maroke dalį – pačią vairavimo kultūrą ir taisykles, kurių retai laikomasi. 

Pėsčiųjų perėjos

Maroke pėsčiuosius per jiems skirtas perėjas, bent jau Marakeše ir Kasablankoje,  praleidžia retais automobilis.  Nors Tangiere, Rabate, Agadire situacija kiek geresnė, vairuotojai gerbia pėsčiuosius ir juos sustoja praleisti.  Tačiau Marakeše būsite net užpypintas, jei sustosite praleisti pėsčiojo per perėją. Aš visuomet sustoju, tačiau kartais tai neįmanoma dėl per intensyvaus eismo. Dažnas pėstysis net lieka nustebęs, kad jį praleisti sustoja automobilis ir net neina. Tuomet reikia iškart ranka būtinai parodyti, kad jis nebijotų, ir pereitų per perėją. 

Beje, įdomus aspektas, kad Maroke pėstieji mėgsta eiti gatvėmis, o ne jiems skirtomis pėsčiųjų perėjomis. Todėl labai dažnai, važiuojant keliu tenka brautis ir pypinti juo einantiems (šiaip einantiems, ne kertantiems) pėstiesiems, baidyti išbėgančius šunis, asilus. 

Motoroleriai ir kitos transporto priemonės

Bent jau Marakešas Maroke garsėja savo chaotišku eismu, kuriame dalyvauja ne tik automobiliai, bet ir įvairiausio kalibro motoroleriai, mopedai, dviračiai, arkliai, mulai, karietos, asilai, ir pėstieji, dažnai įsivaizduojantys kad jie gali gatvę perkirsti bet kurioje norimoje vietoje. Pavojingiausi Marakeše yra būtent motoroleriai, nes jų vairuotojai nesilaiko jokių taisyklių, mėgsta bet kada bet kur užlįsti mašinoms, staiga išvažiuoja… Įdomiausia, kad įvykus motorolerio ir automobilio susidūrimui, kaltas visuomet bus būtent automobilio vairuotojas, net jei tai ir ne jo kaltė. Todėl vairuodami būkite atidūs.

Kelių juostos

Kelių juostas išskyriau į atskirą paragrafą irgi vien dėl Marakešo. Bent jau pačiame mieste pastebėsite, kad dauguma važiuoja per vidurį juostų, visuomet palieka pakraščiuose vietos. Taip darome dėl tų pačių motorolerių. Pamenu seniau nesuprasdavau, kodėl mašinos mėgsta važiuoti, jei yra dvi juostos į vieną pusę, per jų vidurį. Po to supratau, kad tai dažnai skirta būtent motoroleriams. Arba, kitas variantas, marokiečiai vairuotojai dažnai taip užsižiopso, ar neapsisprendžia kur nori sukti, kad tiesiog vairuoja viduryje kelio iki juos apie tai informuoja pypsintys vairuotojai. 

Garsinis signalas

Garsinis signalas Maroke naudojamas daug ir dažnai. Įsijungė žalias šviesoforo signalas ir pirmas eilėje stovintis nejuda? Pypinam. Vairuotojas važiuoja viduryje kelio ir nepasitraukia? Pypinam. Motoroleris vis užlenda? Pypinam. Žodžiu, pypinimą išgirsite visur ir visada. 

Budrumas

Svarbiausia taisyklė vairuojant Maroke – budrumas. Ir niekuomet nepasitikėkite kitais vairuotojais. Faktas, jog jums dega žalia šviesa, dar nereiškia, kad koks idiotas vairuotojas nesugalvos staiga išsukti iš kitos gatvės, ar nesustos pasižiūrėti išsukdamas iš šalutinio kelio. Pėsčiasis gali bet kur bet kada iššokti į gatvę, kaip ir motoroleris. 


Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *